Adózással kapcsolatosan felmerülő kérdések, nehézségek, tévhitek

Gyakran előforduló kérdéseken keresztül kívánunk segítséget nyújtani az adózásban elkövetett hibák és mulasztások által kialakult helyzetekhez. Oldalunk tartalma folyamatosan bővül.

A cégkapu (egyéni vállalkozók esetében KÜNY tárhely) 2019. január 1. óta a NAV-al történő kapcsolattartás legfontosabb formája. A postán küldött levél szerepét tölti be, ugyanazon joghatásokkal.

Éppen ezért fontos minden héten a figyelése! Nem elég az e-mail értesítésekre hagyatkozni, mivel az nem hivatkozási alap, hogy nem kaptuk meg (mehet spam-be, elkerülheti a figyelmünket, stb...). LÉPJÜNK BE MINDEN HÉTEN A TÁRHELYÜNKRE.

Amennyiben nem veszünk át egy iratot, abban az esetben a második értesítéstől számított 5. napon kézbesítettnek minősül!!! Ez azt jelenti olyan mintha megnyitottuk volna!

Nézzük meg néhány példán keresztül milyen jelentősége van:

  1. amennyiben egy adóellenőrzés elrendléséről kapunk értesítést, abban az esetben beáll az önellenőrzési tilalom.
  2. amennyiben egy adóellenőrést lezáró jegyzőkönyv, határozat megküldéséről van szó és nem vesszük át, elesünk a jogorvoslati lehetőségektől! Lehet, hogy az adóhiány megállapításról csak a NAV inkasszója vagy más végrehajtási cselekménye kapcsán szerzünk tudomást. Ebben az esetben egyáltalán nem tudunk felkészülni, hogy folytassuk cégünk működését a pénzösszeg egy részének, egészének kifizetése nélkül. 
  3. tegyük fel egy adószám törlő határozatot kapunk, akkor nem tudjuk időben teljesíteni amit a NAV kér és törlik a társaság adószámát, ami a levonási jogunk elvesztését eredményezi és akár a társaság kényszertörlését és az ügyvezető, tulajdonos eltiltását.
  4. amennyiben bevallásra történő felszólítást kapunk, nem tudjuk ellenőrizni megtörténtét és számon kérni az okát a könyvelőnkön.
  5. amennyiben bírságot helyez kilátásba az irat vagy bírságot szab ki, nem tudunk ellene fellépni.
  6. amennyiben egy fizetési kedvezmény iránti méltányossági kérelmet pozitívan elbíráló határozatot kapunk, nem fogjuk tudni, mikor mennyit kell megfizetnünk és a NAV megboríthatja azt.

Ezenkívül is számtalan problémát okozhat a cégkapunk figyelésének hiánya, ezért jelöljenek ki egy felelőst aki azt heti, de legrosszabb esetben is 2 heti rendszerességgel nézi azt. Van lehetőség további cégkapu megbízottak hozzáadásához is, így valaki biztosan nézi azt, de fontos tudni, hogy néhány kockázattal is jár a cégkapu megbízott személyének kijelölése. Mivel ez nem a könyvelő feladata és felelőssége, ezért az az ügyvezetőn van.

Nálunk külön szolgáltatásként lehet igényelni a cégkapu, KÜNY tárhely figyelését.

Mielőtt átvesszük az iratot a cégkapun először nézzük meg a tárgyát! Az előzőekben a cégkapus iratok átvételére hívtuk fel a figyelmet, de nagyon fontos az is mit veszünk át, ugyanis amit letöltöttünk azt már átvettük.

Fontos! Egy irat átvételét a második kézbesítéstől számított 5. napig halogathatjuk következmény nélkül. Ugyanis ezen a napon olyan lesz, mintha átvettük volna. Tehát a második kézbesítéstől számított 4. napig meg kell tennünk amit az átvétel előtt szerettünk volna (pl.: önellenőrzés). Általánosságban elmondható, hogy a második kézbesítést általában 5 munkanap után szokták újból megkísérelni (de ez nem törvényszerű), tehát 10 napunk biztosan van az irat átvételére. A rendszer egyébként küld egy meghiúsulási igazolást, amelyben leírja, hogy az irat mely napon lett kézbesített.

Nézzünk néhány cégkapus taktikát:

- amennyiben úgy érezzük, hogy egy adóellenőrzés kapujában állunk (tegyük fel volt már egy jogkövetési vizsgálat, partnerünket ellenőrizték...) és szeretnénk még önellenőrzést benyújtani, akkor ne vegyük át addig az iratot amíg az önellenőrzést be nem nyújtottuk. Itt persze záros határidőnk van, amely a második értesítést követő 4. napon lejár. Amennyiben 5. napon megy be az önellenőrzés és az irat valóban adóellenőrzés akkor azt vissza fogják utasítani.

- tegyük fel szükséges egy iratpótlás, nyilatkozattétel, egyéb irat beadása, de tudjuk, hogy kevés idő áll rendelkezésre akkor vegyük át lehetőleg minél később.

- külföldre megyünk és nincs időnk teljesíteni amit kérnek tőlünk. A könyvelőnk el van havazva a munkájával, akkor vegyük át minél később.

- érdemes a hét egy bizonyos napjára időzíteni az iratok átvételét, mert akkor tudni fogjuk melyik napon vettük át és milyen határidő kapcsolódik hozzá.

Amennyiben nem vagyunk biztosak egy irat tartalmával, azzal, hogy mit csináljunk, kérdezzük meg könyvelőnket, adótanácsadónkat vagy kérdezzen meg minket.

Lényegében véve 2 típusú adó ellenőrzés létezik.

1, Adóellenőrzés - ez sokkal veszélyesebb, mivel már nincs lehetőség a bevallás módosítására és adóhiányt, adóbírságot, késedelmi pótlékot is kiszabhat a NAV mulasztási bírságon kívül.

2, Jogkövetési vizsgálat - itt még pont időben vagyunk! Nagyon sokszor a jogkövetési vizsgálat az adóellenőrzés előszele, ezért nem szabad félvállról venni. Ebben az esetben van még lehetőségünk önellenőrzést végezni és itt még "csak" mulasztási bírságot szabhat ki az adóellenőr.

A jogkövetési vizsgálat leggyakoribb irányultságai:

- próbavásárlás - klasszikusan bemegy az ellenőr az üzletbe vásárol és megnézi kap-e számlát. Ha nem akkor bírságol, akár üzletbezárást is elrendelhet.

- forgalomszámlálás - ebben az esetben az adóellenőr távolról nézi a bolt üzletmenetét és nézi a saját hordozható eszközén (általában tablet), hogy minden vásárlást beütnek-e az eladók. Mivel már a pénztárgép is online adatot szolgáltat, ezért azt valós időben látja valóban beütötték-e a pénztárgépbe a vásárlást.

- adatgyűjtés - ebben az esetben az adóellenőrök adatokat gyűjtenek a társaságról, üzletről, amely adatokat később felahsználnak vagy a kockázatelemző rendszer adatai között fog szerepelni.

- gazdasági esemény valódiságának vizsgálata - ebben az esetben nagy valószínűséggel akár büntetőügy van az ellenőrzés hátterében. De legalábbis fiktív számlánk után kutakodik a NAV. Itt a legfontosabb kérdés, hogy a valóságban ténylegesen megtörtént-e a gazdasági esemény és nem csak számlázás és pénzmozgás történt a társaságok között. Ebben az esetben nagyon nagy valószínűséggel számíthatunk a későbbiekben adóellenőrzésre.

- egyéb típusu ellenőrzés. Lehet, hogy csak egy adateltérés miatt történik egy vizsgálat vagy egyéb ok miatt. Ha itt megfelelően "szereplünk" elkerülhető az adóellenőrzés.

- ekaer ellenőrzés. A nevében is benne van, itt az ekaer kötelezettségünk teljesítése a kérdés, amely során feltárt probléma komoly mulasztási bírságot eredményezhet.

Képviselet az ellenőrzések során!

Kiemelten fontosnak tartjuk, hogy egy ellenőrzés során megfelelő adózásban jártas szakember képviselje Önt, válltalkozását az adóhatóság előtt, mivel így akár elkerülhet bírságot, adóellenőrzést egyéb következményt. Akár Önnek nem is kell az adóellenőrrel találkozni. És nem kell izgulnia, az adóellenőr egyáltalán nem fog gyanúsan tekinteni cégére, hogy képviselővel jár el!

Társaságunk egyik fő területet, amiből sok szolgáltatásunk is kiindul az a NAV ellenőrzések során történő képviselet, amelyben kiemelkedő tapasztalatunk van. Forduljon hozzánk akár csak egy tanácsadás erejéig, probléma esetén minél hamarabb. 

Adja meg nevét és telefonszámát, visszahívjuk!
Kérjük adja meg a teljes nevét. Pl.: Kovács Ferenc vagy Dr. Kovács Ferenc András.
A mező minimum kettő és maximum négy szóból álló nevet fogad el.
+36
Kérjük adja meg telefonszámát: körzetszám + telefonszám. Ne használjon 06 vagy +36 előtagot. Pl.: 30 123-4567 vagy 55 123-456
Kérjük adja meg e-mail címét
Kérjük egy-két kulcsszóval jelezze felénk, hogy miben segíthetünk Önnek.
(Pl.: adóellenőrzés, jogi képviselet, könyvelés stb.)