Az első meglepetés akkor éri a meghatalmazottat, amikor beküldi az ÁNYK űrlapot a meghatalmazásával együtt, azonban a NAV egy elutasító nyugtát küld „jogosulatlanság hiányában”
Ekkor a meghatalmazott elkezdi keresni, hol van a probléma, amit egy NAV tájékoztatóban meg is talál: A NAV által rendszeresített ÁNYK űrlapok elektronikus úton történő benyújtásának módja, valamint a képviselet bejelentése címmel
Ebben leírják, hogy az eseti meghatalmazottnak a kérelem elküldése előtt e-papíron kell beküldeni a meghatalmazását. ÁNYK, elektronikus űrlap benyújtására jogosító eseti meghatalmazást az elektronikus űrlap benyújtását megelőzően szükséges benyújtani, tekintettel arra, hogy az állami adó- és vámhatóság a benyújtási jogosultságot előzetesen vizsgálja és képezi meg. Az elektronikus formában tett bejelentéshez csatolni kell a hiteles elektronikus irattá alakított meghatalmazást vagy a meghatalmazást tartalmazó, legalább az adózó, illetve törvényes képviselője minősített elektronikus aláírásával vagy azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítési szolgáltatással hitelesített elektronikus iratot. Papíralapon tett bejelentés estén a meghatalmazás egy eredeti példányát mellékelni kell.
Azonban az eljárást meg sem lehet indítani
Adott például egy fizetési kedvezmény iránti kérelem, amelyet egy magánszemélynek kellene benyújtani. Az ÁNYK nyomtatványhoz hiába csatoljuk a meghatalmazásunkat, „jogosultság hiányában elutasítva„ jelzéssel érkezik vissza. Ezért előzetesen az – előbbiekben elmondottak miatt - e-papíron be kell nyújtani a meghatalmazást. Kiválasztjuk, hogy ügytípus: Adóügy, azon belül is Kérelem (adóügy) és választunk egy illetékes adóhatóságot. ITT JÖN A TRÜKK! Ugyanis csak akkor engedi elküldeni a kérelmet, ha beírjuk az előzmény iktatószámát. Az indítani kívánt kérelemnek azonban még nincs iktatószáma. Az e-papír használati útmutatójában sincsen erről információ, hogy mit kell tenni, ha nincs az ügynek előzménye. Azonban az e-papír tájékoztató vonalán azt az utasítást kaptam, hogy egyszerűen írjak be egy 1-est! De ne több számot mert akkor azt hiszi a rendszer, hogy iktatószám.
Sikerült beküldeni a meghatalmazást, de a kérelmet még mindig nem
Valahol tehát kering a meghatalmazásunk és valamikor majd iktatják. A NAV telefonos ügyfélszolgálatán azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a meghatalmazás e-papíron történő beadását követően már fél órával küldhetem is a kérelmet ÁNYK űrlapon. Jelentem január óta ez nem működik.
Ezzel az az óriási gond, hogy több eljárás esetében is lecsökkentették a kérelem benyújtására nyitva álló határidőt, amelyet a fenti probléma miatt nem lehet benyújtani.
Például az előzőekben említett fizetési kedvezmény iránti kérelem esetén az esedékességtől számított 8 napon belül be kell nyújtani a kérelmet, különben végrehajtják az Adózót. Azonban 8 nap alatt az e-papíron benyújtott meghatalmazást nem dolgozza fel az adóhatóság.
A megoldás egyszerű lenne
ÁNYK űrlapon beadott kérelmek esetén a nyomtatványhoz csatolt meghatalmazást fogadja el az adóhatóság és ne utasítsa el „jogosultság hiányában”
Olyan ÁNYK űrlapok esetén pedig, ahol a program egyáltalán nem enged meghatalmazást csatolni, ott szükséges a program kijavítása oly módon, hogy csatolhatóak legyenek a meghatalmazások. Ilyen például a 19TADRI nyomtatvány, amelyen előzetes adóregisztrációs igazolást lehet kérni.
Az NAV ellenőrzésekkel kapcsolatos eseti meghatalmazások még a könnyebben megoldható problémák közé sorolandóak, mert ott már van az ügynek egy ügyintézője, akinek lehet jelezni, hogy beadtunk egy meghatalmazást epapíron.